Een omhelzing die pijn doet

Tesnota, filmfoto 'Ik moest mijn wapen, mijn insigne, zelfs mijn uniform inleveren. Jarenlang was ik bij de politie, nee ik wás de politie!' Een scène uit Dirty Harry zo op het eerste gezicht. De beroemde politiethriller met Clint Eastwood als bikkelharde agent. Uit zijn functie gezet, omdat hij in de strijd tegen het kwaad de regels aan zijn laars lapte.

Nee, dit keer gaat het over Elly! Elly Lust, de meer dan populaire voorlichter van de Amsterdamse politie, LHBT-boegbeeld en rijzende tv-ster. Van de Amsterdamse politieleiding mocht en kon zij deze functies niet meer combineren. Dus exit Elly bij de politie. In de laatste weekendeditie van Het Parool haalt zij nog eenmaal haar gram. Maar de prachtige foto op de cover maakte toch de meeste indruk. Met haar blauwe ogen straalt ze een en al onverzettelijkheid uit. Amsterdam zal Elly nog gaan missen. Zoals San Francisco in ‘the seventies’ ook niet zonder Dirty Harry kon.

Van de voormalige zwijgende revolverheld – ‘Go ahead punk, make my day!’– Clint Eastwood vertonen we aanstaande maandag Invictus. Een inspirerende geschiedenis over Nelson Mandela en Francois Pienaar, de blanke aanvoerder van het Zuid-Afrikaanse rugbyteam. Hoe beiden, de staatsman en de sporter, vlak na de afschaffing van de apartheid de krachten bundelen, om de bevolking bij elkaar te brengen. Een hoopgevende film over verbinding en leiderschap.

Invictus vertonen we in het kader van een serie van vijf films over leiderschap en film in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Alle films worden ingeleid.

Ik zal ook een inleiding houden. Waarover, daar ben ik nog niet helemaal uit. Misschien over het leiderschap van voor en na #MeToo. Hoofdrolspeler Morgan Freeman, hier te zien als een innemende Nelson Mandela, schijnt ook niet geheel brandschoon te zijn. Heeft inmiddels meerdere aantijgingen van seksuele intimidatie aan zijn broek. Zijn tegenspeler Matt Damon wist jarenlang te bekoren met sympathieke karakterrollen. Had letterlijk en figuurlijk een lelieblanke uitstraling, nam niet voor niets regelmatig zijn moeder mee naar de filmfestivals. Nu staat ook hij in de hoek. Nog steeds heeft hij geen afstand willen nemen van het gedrag van zijn ontdekker en vriend Harvey Weinstein.

De belangrijkste première deze week is allerminst een film over leiderschap. Maar wel een meesterlijk debuut uit het land dat echte leiders heeft voortgebracht: Lenin, Stalin, Chroesjtsjov, Poetin. Tesnota (Closeless), gesitueerd in Rusland aan de noordelijke kant van de Kaukasus, is een indringend portret over een jonge vrouw die klem zit in haar starre joodse milieu. Haar broer en aanstaande schoonzus zijn gekidnapt. Zij dreigt uitgehuwelijkt te worden om het losgeld te kunnen betalen. Een overrompelende film van de nog jonge Kantemir Balakov. Protégé van de meesterfilmer Aleksander Sokoerov, chroniqueur van de Russische ziel en bekend van Russian Ark en Francofonia. Maar wie kent hem nog? Wat weten we nog van de Russische cinema en worden die klassiekers überhaupt nog vertoond? Welnu als kleine David in Filmhuizenland blijven we strijden voor die echte cinema. Vorige week, deze week en zeker ook volgende week!

Daarom, kom het zien! Al die Russen en in het bijzonder Tesnota, indrukwekkend en beklemmend. Volgens de Filmkrant voelt het ‘als een omhelzing die pijn doet’. En daar had Elly vast op het laatst ook last van bij de Amsterdamse politie.


Ted Chiaradia
Filmcommissaris

Bezig met laden