Oscar, oh Oscar

Vorige week was ik bij een feestelijke presentatie van een boek over honderd jaar Branchevereniging Nederlandse Bioscopen. Een prachtboek over de geschiedenis van de bioscopen. Tijdens de opening merkte de voorzitter van de vereniging, Winnie Sorgdrager – inderdaad de minister van Justitie van alweer een tijdje terug – terloops op dat er nog nauwelijks verschil is tussen de commerciële bioscopen en de gesubsidieerde filmhuizen. Natuurlijk niet geheel onterecht, deze opmerking. Toch was ik verbaasd dat niemand in de zaal verontwaardigd reageerde.
Filmhuizen waren toch bij uitstek de cinemabolwerken tegen de commerciëlen met aandacht voor klein, tegendraads en eigenzinnig filmwerk? En nu voornamelijk Oscarkandidaten als The Shape of Water, Three Billboards, Darkest Hour, Phantom Thread, The Post?
Zo maakt de hele filmwereld zich nu op voor 'Het Evenement' zondagnacht. Neuzen gepoetst, laatste Botox en peeling gedaan, jurkjes gepast en kassa alvast geteld.
Toegegeven de twee grootste kandidaten, Shape en Billboards, zijn prachtige films.
Ook ik heb van beide genoten bij de wereldpremière in Venetië. Maar nog meer genoot ik op het filmfestival van een kleiner werk in de marge, in een programmering van debuutfilms.
Sara Forestier maakte hier met de film M indruk als maakster en bovenal als actrice. Een jonge vrouw die kampt met een stotterprobleem en haar verlegenheid overwint in een rebelse relatie met een wildebras uit de wereld van de illegale straatrace. Haar grote, kwetsbare ogen maakten, anders dan bij veel recensenten, bij mij juist wel diepe indruk. En de kleine rol van alcoholistische vader van - ja daar is ie weer: Jean Pierre Léaud. Sara's spontane, ietwat naïeve blik na de première is me bijgebleven. Ik zat vlak achter haar in de zaal. Onwillekeurig moest ik weer aan haar denken na de fantastische schaatsrace van Esmee Visser. Ook zo onbevangen en een tikkeltje naïef na afloop. Moest ook aan Mart Smeets denken… Ik zal toch niet op Sara Forestier... No, Thank You!

Doen wij dan niks met de Oscars in ons kleine filmhuis, jawel! Zondag vertonen we maar liefst vier genomineerden voor de beste buitenlandse film: The Square, On Body and Soul, Loveless en Visages Villages, en nog wel als Double Bill. En wedden dat de vijfde film, die wij niet draaien, The Insult, er uiteindelijk met de prijs vandoor gaat...

In deze totale Oscarkoorts hebben we ook nog een Oscar Challenge: de winnaar kan bij ons een maand lang gratis naar de film. Waarom? Omdat wij niet speciaal Oscarwinnaars draaien, maar kleine, tegendraadse filmpareltjes – daar kúnnen Oscarwinnaars bij zitten. Om te koesteren en lief te hebben!

Ted Chiaradia
Programmadirecteur

Bezig met laden