Bruno Dumont retrospectief

Vanaf 24 mei een uniek retrospectief Bruno Dumont (zeven films) in Filmhuis O42. Dit naar aanleiding de première van zijn nieuwste meesterwerk Jeannette, l'Enfance de Jeanne d'Arc, vanaf donderdag 17 mei dagelijks bij ons te zien. Dit keer zocht hij de controverse door een film over de legendarische Franse heldin Jeanne d'Arc te voorzien van een soundtrack door niemand minder dan electro-metal-artiest Igorrr. 
 
 Als enige filmtheater in Nederland vertonen we naast Jeannette zeven films van deze Franse filmauteur, die altijd ook het scenario voor zijn rekening neemt. Van zijn veelgeprezen debuut La Vie de Jesus uit 1997 tot aan de biografische film Camille Claudel uit 2013.

Bruno Dumont (Bailleul, 1958) staat bekend als ‘enfant terrible’ van de Franse cinema. Geliefd en verguisd, soms rauw, soms avantgardistisch, films van Dumont zijn altijd een vervreemdende belevenis. De voormalig filosofieleraar werkt graag met onbekende acteurs en laat vaak zinderend esthetiekgeweld en seks in al hun menselijkheid zien.

Voor de liefhebbers vertonen we deze zeven eerdere films van Dumont, elk tweemaal in een ‘double bill’ met Jeannette.


La Vie de Jésus (The Life of Jesus)

Regie: Bruno Dumont | 1997 | 96 min. | Vertoningen 24 & 25 mei

Het Noord-Franse stadje Bailleul is een Vlaamse enclave waar de zwaarmoedigheid van de Lage Landen rondwaart. Verveling en werkeloosheid troef, maar onder de oppervlakte broeit het. (VPRO ****)

L'Humanité (Humanity)

Regie: Bruno Dumont | 1999 | 148 min. | Vertoningen 26 & 27 mei

De getraumatiseerde politie-inspecteur Pharaon wordt opgeroepen om de moord en verkrachting van een meisje te onderzoeken. Atypische politiefilm waarbij Dumont het ons als kijker niet makkelijk maakt. Ogenschijnlijk gebeurt er namelijk niets. “Een onderzoek naar menselijk lijden en empathie.” Winnaar grote juryprijs Cannes en prijs voor beste acteur en actrice. (VPRO ****)

Twentynine Palms

Regie: Bruno Dumont | 2003 | 119 min. | Vertoningen 28 & 29 mei

Een moderne Adam en Eva ontdekken de erotiserende en verwoestende werking van het oerlandschap. Ode aan het schilderachtige landschap van de Californische woestijn. Nihilisme, seks en geweld. Bereikte na de geruchtmakende première op het Filmfestival Venetië pas met vertraging en weerzin van de vertoners de filmtheaters. “Dumont is meedogenloos voor zijn publiek en voor zichzelf.” (Volkskrant)

Flandres (Flanders)

Regie: Bruno Dumont | 2006 | 91 min. | Vertoningen 30 & 31 mei

Een landarbeider uit het Noord-Franse platteland moet als soldaat naar de oorlog in het Midden-Oosten. Hij beleeft daar de meest verschrikkelijke dingen. “Wie zich eraan overgeeft komt terecht in een fascinerend universum waarin instincten de toon bepalen.”(VPRO *****) Winnaar Grote Juryprijs Cannes.

Hadewijch

Regie: Bruno Dumont | 2009 | 105 min. | Vertoningen 1 & 2 juni

Een hedendaagse jonge non treedt in de voetsporen van de 13e-eeuwse Vlaamse mystica Hadewijch. Wederom weet Dumont actuele vragen over religie, passie en catharsis te combineren met beeldschone landschapsfotografie. (VPRO ****)

Hors Satan (Outside Satan)

Regie: Bruno Dumont | 2011 | 110 min. | Vertoningen 3 & 4 juni

De naamloze figuur die in Hors Satanrondzwerft kan een moordenaar zijn of een verlosser. Dumonts zoektocht naar de moraal heeft niets met goden en duivels, maar lijkt gehouwen uit de heuvels van het Noord-Franse landschap. “Bruno Dumont bewijst zich ook met Hors Satan als een van de meest compromisloze Europese cineasten. Hij blijft verwarren.”(Filmkrant) (VPRO *****)

Camille Claudel 1915

Regie: Bruno Dumont | 2013 | 97 min. | Vertoningen 5 & 6 juni

Drie beslissende dagen uit het leven van de vrijgevochten Franse beeldhouwster Camille Claudel, die door haar familie in een gesticht werd gestopt. Zoals altijd bij Dumont gaat het over menselijke verhoudingen en geweld, spiritualiteit en waanzin. Verpletterend optreden van steractrice Juliette Binoche als getormenteerde ziel. (VPRO ****) 

Bezig met laden